fbpx

Mannenmode 2018 – terugkijkend op de grote trends van het voorgaande jaar

Net als elk ander jaar heeft 2018 zijn hoogte en dieptepunten gekend, maar als het gaat om mode is 2018 een fantastisch jaar. We kijken terug op de trends van 2018.

1. De coltrui

Het favoriete kledingstuk van Steve Jobs kwam in 2017 in opkomst. De trui met de turtleneck is nu in bijna elke kledingkast te vinden en ik geloof niet dat deze de komende jaren in de schaduw zal verdwijnen. De coltrui wordt gedragen door jong en oud en is nog steeds in de mode.

2. Fake fur teddy-bontkraag jack

Bont is helemaal uit – wat ik een goede ontwikkeling zou noemen. En wat heeft zijn plaats ingenomen? Fake fur. Het jack met een zogenaamde teddy-bontkraag welke van binnen net zo heerlijk zacht is als echt bont is, is het product dat de echte bontkragen aan de kant heeft geschoven. Al zijn deze lekkere winterjassen al eens eerder een trend geweest. Een goede vijftig jaar terug had iedere volwassen man deze berensterke jassen aan de kapstok hangen. Nu ook zullen ze zeker tot 2020 veel gedragen worden.

3. Gewatteerd

De gewatteerde jassen zijn een van de grootste trends van 2018 geweest. De simpele, maar strakke jassen zijn breed gewaardeerd en kunnen ook nog eens het hele jaar door. Een lekker warm dik exemplaar voor in de winter en een dunne variant tijdens het voor- en najaar.

4. Slogans en logo’s

Merkbewustzijn is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag en dat is terug te zien in het afgelopen jaar. Logo’s van merken, maar ook bijvoorbeeld bands of steden zijn erg populair geweest. Daarnaast zijn statements over maatschappelijke onderwerpen en statements om jezelf te onderscheiden van de rest steeds populairder, denk hierbij aan teksten als ‘the less you care, the happier you’ll be’ of ‘less work, more money’. Waar de één houdt van een T-shirt waarop het logo van je favorieten merk staat en de ander wil een T-shirt met milieu statements. Eén ding komt overeen, het moet groot en duidelijk op de borst van een T-shirt.

5. De trendy nomade

Wat ongeveer elke bekende Instagramer of Influencer ergens in zijn bio heeft staan is iets van reizen is mijn lifestyle. En Nederland is hier de koploper in, relatief gezien heeft Nederland de meeste ‘reisbloggers’ ter wereld. Maar niet alleen Social Media draagt bij aan het vele reizen. Niet alleen de zakenman, maar ook de studenten of vijfenzestigplussers zitten vol met reislust. En kledingmerken spelen hier goed op in. Lichte kleding met veel zakken die comfortabel zit en ook nog eens waterafstotend is, is flink populair geworden en zal voorlopig nog niet uit de mode zijn.

6. Sportief chic

Sportieve invloeden zijn niet ongewoon, zoals de sweater ooit een sportproduct was, past die nu gewoon tussen casual kleding. Sportkleding heeft echter nog nooit zoveel invloed gehad, als het afgelopen jaar. Een simpele polo op een goede jeans staat al erg chic en is zeker in opkomst geweest, maar het gaat veel verder dan dat. Er kwam pakken uit van stretchstof, zodat er veel vrijer in bewogen kan worden. Hardloopschoenen en air-max waren qua uiterlijk bijna niet te onderscheiden. En wat mij nog wel het meest verbaasde; Het joggingpak werd steeds meer gezien als een outfit die geschikt was voor dagelijks gebruik.

 

3 gedachten over “Mannenmode 2018 – terugkijkend op de grote trends van het voorgaande jaar

  1. Leuke blog! Wel grappig om te zien wat allemaal in de mode is in 2018 en hoe dat continu veranderd.

  2. Wanneer komt filiath met de coltrui? Ik heb hier wel interesse in!

  3. Leuke teksten en onderwerpen. Leest makkelojk weg.
    Snel met sportieve Filiath overhemden op de markt komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *